Technika - Turbiny gazowe

Turbiny spalinowe zastosowano już z powodzeniem w budowie samochodów. Turbina firmy Rover zastosowana do napędu samochodu miała moc 320 KM przy 7500 obr/min. Jeden z prototypów turbinowego silnika gazowego do napędu samochodów miał wykonywać 55 000 obr/min. Zastosowanie turbiny gazowej do napędu samochodów obejmuje jednak na razie tylko kilka typów samochodów niektórych firm oraz samochody doświadczalne i rekordowe. Zastosowanie turbin gazowych do napędu ciągników nie wyszło poza stadium prób. Bardziej zaawansowane są konstrukcje turbinowych silników gazowych służących do napędu lokomotyw. Pierwsza lokomotywa napędzana turbiną spalinową została zbudowana przez szwajcarską firmę Brown-Boveri już w 1941 r. Od tego czasu nastąpił szybki rozwój budowy turbin do napędu lokomotyw. Turbiny gazowe są obecnie stosowane również do napędu okrętów, chociaż zastosowanie ich w tej dziedzinie podlega jeszcze próbom. Zaletą spalinowych silników turbinowych jako silników trakcyjnych jest ich mały ciężar, znacznie mniejszy od ciężaru spalinowych silników tłokowych. Jedna z interesujących konstrukcji — firmy Allis Chalmers — miała moc 3500 KM przy 5200 obr/min i temperaturze gazu przed turbiną 810 C; zbadana w stacji doświadczalnej w Annopolis w 1944 r. dostarczyła doświadczenia konstruktorom turbin gazowych. Moc największej zbudowanej turbiny powietrznej wynosi 12 MW.